Kullanıcı Deneyimi (UX) Nedir?

07 Kasım 2017 0 Yorum

blog1

Kullanıcı Deneyimi (UX) Nedir? UX/UI Evrenine Giriş 

Uluslararası tanımlamaya göre Kullanıcı Deneyimi; “bir ürünün, sistemin veya hizmetin kullanımından ve öngörülmüş kullanımından kaynaklanan kişinin algı ve tepkileri” olarak tanımlanmaktadır. Daha basit bir anlatımla, son kullanıcının hizmetler ve ürünler ile etkileşiminin tüm yönlerini kapsar. UX/UI evreninde her ne kadar iki kavram birbiriyle aynı değerlendirmeyi görse de birbirinden farklı olduğu su götürmez bir gerçektir. 

User Interface (Kullanıcı Arayüzü) (UI) kullanıcının istekleri ile oluşan görsel tasarımla, User Experience (Kullanıcı Deneyimi) (UX) kullanıcının ihtiyacı olanı analiz etmek ve ona göre planlama yapmakla ilgilidir.

İyi bir kullanıcı deneyimi (UX) için ilk şart, müşterilerin kesin ihtiyaçlarının karşılanması ile başlar. Tasarımcı olarak nereden başlayacağınızla ilgili karmaşa yaşayabilirsiniz. Bunu aşmak için biraz yol haritasına biraz da brainstorming yapmaya ihtiyacınız olabilir.

UX için Yol Haritası 

Information Architecture (Bilgi Mimarisi) ve UX alanlarında öncü çalışmalar yapmış olan Peter Morville, UX alanında çalışmalarını basitleştirmek için yaptığı, UX Honeycomb diyagramı ile UX tasarımcılarına bir yol haritası sunuyor. Bu diyagram UX tasarımcıları için kafa karışıklığı ve karmaşayı önleme amacı taşıyor.

Useful(Yararlı), Her tasarımcı kendi yöneticisinin çizdiği sınırlar içerisinde dolaşmayı kabullenmez. Ürünlerin ve sistemlerin yararlı olup olmadığını sorgulamak ve daha kullanışlı yenilikçi çözümler uygulamak için cesaret ve yaratıcılık ön planda olmalı.

Usable (Kullanılabilirlik), Tasarımlarda kullanım kolaylığı hayati önem taşır. Ancak insan-bilgisayar etkileşiminde arayüz merkezli tasarımlar, web tasarımında tüm boyutları ele alması için yeterli değildir. Kısaca, kullanılabilirlik gerekli ancak yeterli değildir.

Desirable (İstenen), Ürünün ve sistemin görsel estetiği, çekici ve istenen bir görüntüye sahip olmalıdır. Tasarım, uygulama yapılan her alanda minimal, kolay ve en küçük noktasına kadar irdelenerek yapılmalıdır.

Findable (Bulunabilirlik), Gezilebilen web siteleri ve yer değiştirebilen nesneler tasarlanmalı. Böylece kullanıcıların ihtiyacı olanları bulmaları daha basit hale gelecektir. 

Accessible (Erişilebilirlik), Dünyamız nüfusunun yaklaşık %10’a yakını engelli ve tasarımların, aynı binalarda asansör ve rampalar olduğu gibi web sitelerinin de engelli insanlar tarafından erişilebilir olması gereklidir.

Credible (Güvenilirlik), Tasarımların kullanıcıya güvenli olduğunu hissettirebilmek gereklidir. Günümüz internet dünyası için vazgeçilmez bir unsur olduğunu unutmadan tasarımlar buna göre oluşturulmalıdır.

Valuable (Değerlilik), Tasarlanan ürün veya hizmetin bir değer sağlaması çok önemlidir. Tasarladığınız ürün veya hizmetin değerli bir karşılığının olması, hem tasarladığınız ürün ve hizmete hem de sizin kariyer ve meslek hedeflerinize değer sağlaması açısından önemlidir.
 

Yorumlar: 0

Yorum Bırak